Mail: casaldalacant@acpv.cat Tlf: 965205667 Fax: 965144418

La demanda d'ensenyament en valencia supera l'oferta a la ciutat d'Alacant

Als col·legis d'Alacant hi ha més demanda que oferta de classes en valencià. A la ciutat només deu centres públics i un de privat concertat, el dels Agustins, ofereixen el programa d'immersió lingüística, en el qual els alumnes reben tot l'ensenyament en valencià i en tercer curs s'introdueix el castellà.

Segons es va posar de manifest en la III Jornada d'ensenyament i ús del valencià a l'escola, la majoria dels centres ha "duplicat la demanda mentre que l'oferta continua estancada", segons va comentar un dels organitzadors d'aquesta reunió. A més, als col·legis situats a la platja de Sant Joan o a Sant Gabriel la demanda duplica l'oferta, mentre que en altres zones com Verge del Remei o Benalua s'adapta l'oferta i la demanda. Els docents van exigir "major resposta i mitjans" per part de la Conselleria d'Educació per a atendre aquesta demanda, ja que dels 80 col·legis de la ciutat d'Alacant només 10 ofereixen el programa d'immersió lingüística.

A aquestes jornades van acudir la meitat dels professors que fan classes en valencià, més de 180 docents, que van presentar els seus materials curriculars i docents. "És necessari i convenient que l'Administració educativa certifique la competència lingüística del professorat, done suport als recursos necessaris per a la conversa en diferents llengües i respecte tots els models lingüístics", va comentar un de professors organitzadors que prefereix mantenir-se en l'anonimat.

Les llengües de la LOE

La jornada d'enguany, que es va celebrar al col·legi Emili Varela, va incorporar també el testimoni de professors dels centres d'Educació Especial que van demanar més recursos humans i materials per a fer front a la seua labor. Manuel Vicent Albiol, del Servei d'Ensenyament en Valencià de la Conselleria d'Educació, va exposar l'esborrany i la proposta que en la nova Llei Orgànica d'Educació (LOE) fa referència a l'aprenentatge d'idiomes. Segons els docents l'esperit de la proposta és "interessant i positiu" ja que advoca per la integració de les llengües, potenciar l'aprenentatge i el domini dels idiomes estrangers (anglès o francès) amb una especial atenció al valencià que es considera com a llengua minoritzada. "L'esborrany planteja la solidaritat entre llengües i diferents nivells d'exigència en funció de la situació de cada alumne", va comentar un altre docent. A les Jornades van participar professors de centres especials de Burjassot, Alcoi i Alacant, com també experts en educació infantil de l'Emili Varela d'Alacant, Rico Sapena de Castalla i Garganes d'Altea. També s'hi van presentar comunicacions sobre la integració de l'alumnat en els programes d'immersió lingüística en primària, o el projecte de interculturalitat Nadal al món , que realitzen en el col·legi Benalua d'Alacant i s'hi van presentar diferents materials didàctics.

Font: diari El País (06/06/2007)